Maribor, Slovenien

Ny dag, nya saker att lära sig. Igår kom vi till Maribor i Slovenien, väldigt fint land! Gröna kullar och väldigt mycke längre fram i ekonomin än vad jag trodde dom skulle vara. Ganska roligt att se o lära sig hur det har fungerat, o varför det blev krig och uppdelning av dom gammla Jugolsaviska staterna. Och ska sanningen fram så tror jag knappt att dom som stog i första rad ens egentligen visste vad dom krigade för.

Men en sak är säker, alla dessa länder har haft sin beskärda del av jävelskap. Här i Maribor så hade Hitler ett av sina mest kända tall från statshuset på torget, där vi ska köra imorgon. Först blev han inbjuden till o tala inför det Slovenska folket, där han lovade att göra "Slovenien tyskt igen" månaden efter började nazisterna köra ut Slovener till Croatien och till koncentrationsläger i Tyskland. Sjuk karl det där. Här är en bild jag tog från museet igår kväll.




Som dom påhittiga demostrationsorden jag hörde i Umeå förra veckan: "Inga nazister i denna stan´. Bussen går från Vasaplan!"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0